مد در صنعت سنگ
مد در صنعت سنگ
استفاده از مد در تمام طبقات اجتماعی رایج است. هرچه استفاده کنندگان از یک مد رایج بیشتر شود آن مد زودتر به فراموشی سپرده خواهد شد. مد می تواند برای هر یک از گروه های اجتماعی تعریف شود و در همان طبقه به صورت رسم و فرهنگ دربیاید. و از یک طبقه اجتماعی به طبقه اجتماعی دیگری سرایت کند. در بسیاری از موارد افراد در طبقات معمولی تر جامعه جهت این تسری، دست در آن مد برده و ساختار آن را عوض می نمایند تا در همان طبقه قابل استفاده باشد. گرچه استفاده از مد به این شکل و تغییر ساختار آن همیشه ممکن نیست. مثلا چنانچه خوردن خاویار در یک وعده صبحانه مد شود هرگز قابل تعمیم به طبقات دیگر جامعه نخواهد بود و در همان طبقه دارای تمکن مالی خواهد ماند.
استفاده از یک کالا و یا یک سبک آن هم به طور فراگیر مخصوصا در بین گروه های با سابقه در صنعت ساختمان مستلزم به همراه داشتن منفعت و بازگشت مالی برای مصرف کننده آن است. از آنجا که صنعت ساختمان از نگاه سازندگان یک کار اقتصادی محسوب می شود، استفاده از هر کالا یا سبکی چنانچه در قالب ایجاد منفعت برای مصرف کننده تعریف نشود، گسترش نخواهد یافت. ممکن است این منفعت یک احساس رضایتمندی که ریشه در حس مالکیت یا خاص بودن و متفاوت بودن و یا نشان دادن اقتدار باشد،تعریف شود.
در چند سال اخیر با پیشرفت تکنولوژی و افزایش کارخانه های قادر به تولید سنگ ها با ابعاد بزرگ، سنگ های مرمریت به ابعاد ۱۰۰*۱۰۰ و ۸۰*۸۰ و بعد از آن با ابعاد اسلب و بسیار بزرگتر رایج شده است.
ایجاد مد جدید در صنعت سنگ
هر یک از این جریان ها از نقطه نظر خاصی باعث ایجاد مد جدید در صنعت سنگ بوده اند.
در تغییر جنس سنگ(از چینی به گرانیت و از گرانیت به تراورتن و اکنون تغییر آن به اسلب مرمریتی)
ترکیبهای رنگی متفاوت(قرمز،قهوه ای،دودی،لیموئی)
والان ترکیب رنگ های مشکی، طوسی، سفید و قهوه ای که سنگ مرمریت مشکی برای ساختمان های لوکس استفاده می شود
محصولات زیر شاخه(آنتیک و چرمی)
سبک های خاص معماری(سبک کلاسیک در نما)
تاثیرات تکنولوژی(استفاده از ابعاد مرمریت بزرگ)
در نوع نقوش و بافت سنگی(از سنگهای ساده به سنگهای اصطلاحا طبیعی و پر نقش و نگار)
در بوجود آمدن هر یک از جریان های نام برده فرد و یا افرادی نقشی اساسی داشته اند.این جریان های ایجاد شده از نگاه های مختلفی قابلیت تحلیل دارند که قاعدتا نیاز به بررسی و کنکاش زیادی دارد.
اگر ما در صنعت سنگ نتوانیم به تنوع خواهی و نو طلبی بازار پاسخ مناسب بدهیم اصناف دیگر بیکار نخواهند نشست و ممکن است متریالی مد شود که کاملا استفاده از سنگ را نفی کند.پس به نظر می رسد مد سازی در صنعت سنگ برای باقی ماندن سنگ و جلب توجه بازار یک ضرورت است نه اتفاقی که اگر بیفتد و اگر نیفتد فرقی نمی کند.
در یک جمله؛ مد سازی در صنعت سنگ ضرورت و نیاز بازار امروز است.
فروشندگان سنگ لازم است با پیگیری و خدمات به خریداران سنگ ساختمانی درخواست ارسال تصاویر تهیه شده از نماهای ساخته شده با سنگ تهیه کنند و زیبایی سنگ کار شده را به جامعه نشان دهند