معرفی سنگ لازمه مصرف سنگ توسط معماران
معرفی سنگ لازمه مصرف سنگ توسط معماران
ایران یکی از غنیترین نقاط روی کره هستی به لحاظ برخورداری از منابع زیبا و متنوع سنگ است. زیبایی و تنوع نهفته در منابع سنگ ایران در هیج جای دنیا وجود ندارد.
روشهای نوین برش سنگ باعث کاهش درصد ضایعات شده است. حتی در برخی از سنگها ما دسترسی به تکنولوژیهای فرآوری بسیار مناسبی داریم که امکان استفاده از محصولات سنگی با کیفیت را برای مصرفکنندگان میسر کرده است. این عوامل موجب شده همواره سنگ ایرانی انتخاب اول برای استفاده در پروژهها و فعالیتهای ساختمانی باشد.
زنجیره تولید صنعت سنگ در کنار استخراج صحیح در معادن و فرآوری مناسب محصولات سنگی، بهنوعی با همگرایی معماران در استفاده از سنگ ایرانی تکمیل خواهد شد. ورود تقاضای موثر این قشر به صنعت بدون شک انگیزه لازم به تولیدکنندگان داخلی برای افزایش ظرفیت تولیدی و بهبود سطح کیفی محصولات را خواهد داد امری که نهایت منجر به توسعه این صنعت خواهد شد. اما در شکلدهی مناسب تقاضای بازار برای محصولات داخلی، بخش تولید نیز باید تا حد امکان پویایی لازم را داشته باشد. لازمه مصرف سنگ توسط معماران و فعالان حوزه سنگ، معرفی دقیق و همهجانبه آن است.
سنگ اسلب طوسی اسپادانا سیلک
معرفی سنگ ایرانی توسط معماران و فعالان حوزه سنگ
برای مثال انجام تبلیغات یا امکان مقایسه این سنگ با نمونههای خارجی نقش مهمیدر تحریک انگیزه متقاضیان خواهد داشت. بنابراین ایجاد چهارچوبی برای هدایت تقاضا به سمت بازار داخلی هم همت معماران و فعالان حوزه سنگ را میطلبد و هم تولیدکنندگان. در حال حاضر صنعت سنگ کشور باوجود مشکلاتی که تولیدکنندگان و معدنداران به آن واقفند، در مسیر صحیحی در حال حرکت است و اقداماتی از این قبیل میتواند سرعت رشد صنعت سنگ را افزایش دهد.
سنگ محصولی پر دامنه و پر تنوع است کههر یک از انواع آن ویژگی منحصر به فرد و زیبایی خاص خود را دارد. خوشبختانه برخی انواع سنگ بهطور انحصاری تنها در کشور ما وجود دارند که این یک مزیت نسبی و فرصت استثنایی برای رشد صنعت سنگ بوجود آورده است. طبق اظهارات مهندس جوزدانی معادن مرمر ما در نوع خود همچون جواهری بیبدیل هستند که خاستگاهی جهانی دارند. این چنین محصولاتی نیازمند حمایت مناسب هستند تا بتوانند به جایگاه حقیقی خود چه در بازار داخلی و چه در بازار خارجی برسند. این حمایت از مجاری گوناگون خواه اراده و خواست خود صنعتگران حوزه سنگ، خواه حمایت و پشتیبانی دولت قابلیت رسوخ در صنعت سنگ را دارند. آنچه در این میان حائز اهمیت است این موضوع است که سنگ نیز همچون سایر منابع معدنی نظیر نفت، در صورت فرآوری و ایجاد ارزش افزوده مناسب بهمراتب نقش پررنگتری در توسعه ابعاد اقتصادی کشور خواهند داشت. اگرچه در حال حاضر در مسیر فرآوری و صادرات سنگ قدم گذاشتهایم اما بسیاری ازمحصولات ما در صورت فرآوری مناسب، رقیبی در بازارهای جهانی نخواهند داشت. بنابراین توجه به این منابع ارزشمند در توسعه اقتصاد غیر نفتی امری در خور توجه است.
بررسی روند ۲۰ ساله صنعت سنگ بیانگر گذاری منطقی به سمت بهبود وضعیت تکنولوژیک و فرآوری در این بخش از صنعت کشور است. اگر بیان میشود که دامنه تنوع سنگهای وطنی در سطح مناسبی قرار دارد، باید بیان کنم در صورت فرآوری مناسب، این دامنه تنوع به مراتب گستردهتر نیز خواهد شد. گاه یک فرآوری مناسب در نوعی سنگ موجب معرفی چند محصول جدید در بازار سنگ میشود. محصولاتی کههریک میتوانند بازاری جدید با حجم تقاضای مناسب را به سمت صنعت سنگ هدایت کنند. بنابراین میتوان گفت در سایه تمرکز بر بهبود فرآوری محصولات وطنی، میتوان چشماندازی روشن برای آینده این صنعت متصور بود. سنگ ایرانی به لحاظ قیمتی در سطح به مراتب پایینتری نسبت به نمونههای مشابه خارجی قرار دارند. علاوه بر این کیفیت بسیاری از محصولات نیز در سطح مناسبی قرار دارد. اما در این میان نباید از نقش بسترهای شناسایی سنگ به مصرفکنندگان غافل شد. بدون شناخت صحیح و معرفی محصولات سنگی نمیتوان انتظار داشت در میان انبوه محصولات موجود گرایش اصلی به سمت بازارهای داخلی باشد. برگزاری کارگروههایی متشکل از معماران و فعالان حوزه سنگ برای معرفی و مقایسه سنگهای وطنی میتواند در این زمینه مثمرثمر واقع شود. علاوه بر این برگزاری نمایشگاهها، انجمنها و نشستها که در حقیقت کانالهایی برای تعامل بیشتر فعالان حوزه سنگ با یکدیگر است نقشی تعیینکننده در بهبود مستمر وضعیت صنعت سنگ و تلاش در رفع موانع موجود خواهد داشت.
سنگ ایرانی یک نمونه بیهمتا در محصولات سنگی دنیاست که لازمه رشد و توسعه صنعت آن همکاری تمامیاجزای صنعت سنگ با یکدیگر است. امید دارم در سایههمکاری تمامیفعالان بتوان از این موهبت الهی حداکثر بهره را برد.
. اگر افراد شایسته و غنی بهلحاظ برخورداری از دانش عمومیتولید و تفکر صادراتی، مدیریت صنعت سنگ را در دست داشته باشند، هم شاهد توسعه صادراتی صنعت سنگ خواهیم بود و هم جلوگیری از هرز منابع. یک تفکر ساختاریافته تولیدی در اهدای وامهای ارزان قیمت نگاهی شایستهمحور دارد نه نگاهی رانتی. وامهای توسعهای باید در سایه نظارت در تمامیمراحل تولید صورت گیرد. اگر تسهیلاتی برای صادرکنندگان صنعت سنگ قرار است درنظر گرفته شود افراد شایسته و کارآفرینان واقعی باید در ابتدای صف دریافت وام قرار گیرند نه رابطههای حزبی، قومییا دوستانه. بسیاری از منابع مالی هرز رفته در صنعت سنگ اگر صرف آموزش بهرهوری و استفاده مناسب از منابع موجود در صنعت سنگ میشد جایگاه صنعت سنگ ایران بهمراتب بالاتر از وضعیت فعلی بود.
بهبود صادرات محصولات سنگی در سایه حمایت دولت میسر است. دولت نباید تولیدکنندگان را به حال خود رها کند. دولت میتواند ضمن حضور در بازار سنگ و تدوین قوانین برای بهبود نظام و ساختار حاکم بر بازار سنگ به ارائه حمایتهای صادراتی بپردازد. همچین حمایت از تولیدکنندگان برای حضور در بازارهای کشورهای هدف باید در دستور کار دولت قرار بگیرد. در حال حاضر باید اذعان کرد تولیدکنندگان ما در سادهترین مسائل مربوط به صادرات نیز دچار مشکل هستند. برای مثال تجارت سنگ یک مراوده اقتصادی در ارقام بزرگ پولی است و نقدینگی یکی از فاکتورهای مهم در برنامهریزی برای تولید در آن بهشمار میرود. در فقدان نقدینگی، شما پول کافی برای تولید آینده خود نخواهید داشت. شاید شما نیز بدانید که در حال حاضر ما روابط بانکی بینالمللی نداریم و پول صادرکنندگان با اصطکاک بسیار بالا در برخی مواقع با گذشت چند ماه دوباره وارد چرخه تولید میشود. مادامیکه این پول در اختیار تولیدکننده قرار ندارد با انواع مشکلات روبرو میشود. این مشکلات بهصورت سیستمیدر سایر اجزای تولید منتشر شده و سیستمتولیدی را با مشکلات اساسی مواجه میسازد. تحت این شرایط و با وجود انواع و اقسام مشکلات نمیتوان تنها با شعار اقتصاد مقاومتی، افزایش ظرفیت تولیدی و توسعه صادرات را به بخش صنعت کشور دیکته کرد. حرکت بخش خصوصی و همگرایی فعالان به این اهداف نیازمند ایجاد ساختار و ارائه تسهیلات هدفمند به بخشهای مختلف آن است. در پایان، سیاستمداران و تصمیمسازان کلان کشور باید توجه ویژهای به امر آموزش در کشور داشته باشند. هر چه آموزش در سیستمیبیشتر باشد بهرهوری افزایش یافته تولیدات با کیفیت قابل قبولی عرضه شده و تولیدکنندگان ما توان رقابتی برای حضور در بازارهای مختلف را خواهند داشت. آموزش تنها منحصر به تولید نیست حتی بازاریابی و توسعه صادرات دانش خاص خود را میطلبد. اگر رویکرد و رویههای موجود در کشور با دانش روز تجهیز شوند میتوان امید داشت تمامیابعاد مختلف دیگر به سمت جایگاه منطقی خود همگرا شوند. بنابراین یکی از نقاط اصلی و بسیار مهم که در تخصیص منابع کشور باید مورد هدف قرار گیرد آموزش است. کشوری با این چنین منابع و ذخایری کههمگی موهبت الهی است نباید در سایه بیتوجهی مورد غفلت واقع شود.